Leerjaar 1 en 2
In de onderbouw is de ontmoeting in de kring essentieel. Daar begint en eindigt de schooldag. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt in hoeken, aan tafels, in het gymlokaal en op het schoolplein.
Wij werken met ontwikkelingsmateriaal dat leerlingen stimuleert in de ontwikkeling van de basisvaardigheden die nodig zijn voor het reken en taal onderwijs. Er wordt gewerkt rondom thema’s, die de rode draad vormen van allerlei activiteiten die de kinderen stimuleren tot ontwikkeling.
De leerkrachten van groep 1 en 2 gebruiken het observatie- en registratiesysteem KIJK om de ontwikkeling van hun leerlingen in kaart te brengen. Door dit systeem is het goed zichtbaar of een leerling op, onder of juist boven zijn of haar ontwikkelingslijn zit. Daardoor kunnen de leerkrachten beter en op tijd aansluiten bij de onderwijsbehoeften van deze kinderen.
Leerjaar 3 t/m 8
‘s Morgens concentreert het onderwijs zich vooral op de basisvakken rekenen, taal en lezen. In de middag delen wordt er meer aandacht gegeven aan het thematisch onderwijs, het groepsdoorbrekend leren en het onderzoekend leren.
Hieronder wordt per vakgebied aangegeven op welke wijze wij ons onderwijsaanbod borgen.
Bijbels onderwijs
In elke groep worden verhalen uit de Bijbel verteld, liederen gezongen en gesprekken gevoerd over het leven vanuit de christelijke principes. De school gebruikt de methode ‘Levend Water’ voor het Bijbelonderwijs.
Nederlandse taal
In groep 1 en 2 besteden we veel aandacht aan de taalontwikkeling en het aanbieden van letters. Op deze leeftijd leren de kinderen veel op taalgebied. Wij stimuleren de taalontwikkeling door verschillende activiteiten: luister- en spreekoefeningen in spelvorm, voorlezen en bekijken van boeken, vertellen, leren van opzegversjes, het gebruik van praatplaten, het houden van kringgesprekken enz. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode De Kleuteruniversiteit. In groep 3 concentreren wij ons vooral op het aanvankelijk lezen en de eerste beginselen van taal en spelling. Hiervoor gebruiken wij de methode Veilig leren lezen. In de groepen 4 t/m 8 werken we met de methode Taalactief, inclusief de computerprogramma’s voor spelling.
Engels
Alle kinderen in groep 1 t/m 8 krijgen onderwijs in de Engelse taal. Door middel van een leergang Engels ontwikkelen kinderen schriftelijke en mondelinge communicatie. Wij gebruiken de methode Take it Easy, die gebruik maakt van native speakers.
Rekenen en wiskunde
Een belangrijk onderdeel van het rekenen is het aanleren van oplossingsstrategieën. Maar ook het verband met de werkelijkheid wordt niet uit het oog verloren. Hiervoor gebruiken wij in groep 1 en 2 de methode De Kleuteruniversiteit en in de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we de methode Wereld in Getallen. Verder maken we gebruik van digitale verwerking in Gynzy. Daardoor worden de opgaven adaptief, op maat, aangeboden aan het individuele kind.
Oriëntatie op mens en wereld
Dit onderdeel van de ontwikkelings- en leergebieden wordt thematisch en integraal aangeboden. Wij onderscheiden de volgende leergebieden:
• Geschiedenis, waaronder maatschappelijke vorming;
• Aardrijkskunde, waaronder topografie;
• Natuuronderwijs, waaronder biologie, natuurkunde en omgaan met gezondheid en hygiëne;
• Verkeer, waaronder sociale redzaamheid.
Wij bieden deze leergebieden in thema’s aan en doen dit door middel van de methode IPC (International Primary Curriculum).
Bewegingsonderwijs
Naast fysieke conditie is bewegingsonderwijs ook essentieel in de cognitieve en lichamelijke ontwikkeling. Leerjaar 1 en 2 gaat hiervoor naar het speellokaal of naar buiten. Er wordt gespeeld met groot en klein materiaal of er wordt in spelvorm gewerkt aan de diverse betekenisgebieden. Er is ook gelegenheid voor vrij spel. Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van een vakleerkracht gym. Plezier en veelvuldig bewegen staan centraal. Vaardigheden als klauteren, zwaaien en springen worden uitgebreid geoefend. Met deze methode worden spelvormen systematisch aangeboden.
Expressieactiviteiten
In alle groepen komen expressieactiviteiten als muziek, handvaardigheid en tekenen aan de orde. Deze lessen zijn geïntegreerd in het IPC onderwijs. Als achtergrondmateriaal heeft de school onder anderen de methode Tekenvaardig/Handvaardig en Muziek moet je doen.
IPC (International Primary Curriculum) Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en leuk mogelijk, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip leren hebben voor elkaar. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar. Het IPC-curriculum is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken. Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap. De 21e-eeuwse vaardigheden komen volop aan bod in het IPC-onderwijs. Dit gebeurt op de eerste plaats door middel van de persoonlijke doelen. Zij vormen de basis van het IPC-curriculum. De doelen geven invulling aan de les en bepalen welke ervaringen de leerling opdoet. Het is belangrijk dat de leerling telkens iets overwint en ergens beter in wordt.
Cultuur op school
Overal om ons heen is cultuur. Cultuur is veel meer dan kunst. Het heeft te maken met hoe wij in onze leefomgeving vorm geven aan het (samen)leven. Hoe we met elkaar omgaan, hoe we in onze huizen leven, wat we aan gewoonten en eigenaardigheden hebben. Hoe is dat vroeger geweest en waarom is dat veranderd. Waarom zijn onze leefgewoonten zo anders dan die van mensen in andere landen (culturen). Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze dingen, zeker nu ze in deze tijd van globalisering – de wereld mijn achtertuin – zo dichtbij komen. Dankzij de moderne communicatiemiddelen is er materiaal genoeg voorhanden. Cultuureducatie is een belangrijk onderdeel voor de opvoeding; thuis en op school. Vooral wanneer we als christen ons bewust zijn dat onze God ons een cultuuropdracht geeft in de wereld waarin wij met onze kinderen mogen leven.
Burgerschap
Op De Open Kring leren wij onze leerlingen vanuit onze christelijke identiteit respectvol om te gaan met zichzelf, de ander en de leefomgeving. Zo leren wij onze leerlingen hoe ze binnen de maatschappij, met christelijke normen en waarden, hun eigen plek kunnen krijgen. Wij zoeken naar evenwichtige verhouding tussen aanpassingsgerichtheid (zich voegen naar het algemeen belang, de gelden regels, de gemeenschap) en het leren kritisch en zelfstandig na te denken over de eigen gemeenschap(pen), de samenleving en de eigen rol daarin. Op onze school leren we de kinderen om navolgers te worden van Jezus. Jezus had ook oog voor de mensen in moeilijke omstandigheden. Binnen onze visie op burgerschap willen werken aan de attitude om Jezus na te volgen. Binnen onze school betrekken we kinderen actief bij de samenleving waar ze deel vanuit maken, zodat ze zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun directe leefomgeving en de wereld waarin wij leven. Dit begint al in hun eigen groep en wordt verder doorontwikkeld richting school en samenleving.
Democratie heeft een eigen blik in het politieke stelsel; het maakt mogelijk dat iedere burger een bijdrage kan leveren aan bestuur van de samenleving. Binnen dit kader vinden we het belangrijk dat kinderen kennis krijgen van begrippen als: gelijkheidsbeginsel, vrijheidsbeginsel, mensenrechten en rechtssysteem. Daarnaast is het belangrijk voor de jonge burgers om democratische procedures (meerderheid, minderheid, parlementaire democratie) te leren kennen. Kinderen oefenen bij ons op school vaardigheden als informatie verwerken, de dialoog zoeken, debatteren en presenteren in een soort minidemocratie. Op deze manier wordt een attitude gevormd waarbij de begrippen: respect, vertrouwen, solidariteit en verantwoordelijkheid een plek krijgen. Onze leerlingen leren dit in de praktijk door onder anderen deelname aan de leerlingenraad op school. Als school werken we op verschillende manier gericht aan burgerschap. Zo komt dit o.a naar voren binnen onze Bijbellessen, de lessen voor sociaal emotionele ontwikkeling, de houding en de activiteiten naar onze schoolomgeving toe, een bezoek aan de moskee in de wijk e.d. Maar ook door de leerlingen vaardigheden bij te brengen als samenwerken, tijdens de groepsdoorbrekende lessen.
Kanjertraining
Op De Open Kring wordt in alle groepen de Kanjertraining gegeven. Met de Kanjertraining leren kinderen en leerkrachten zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.
Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het NJi als effectief volgens sterke aanwijzingen. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.